Hieronder vindt u beknopt terug welke administratieve zaken in orde moeten worden gebracht na een overlijden. Aarzel niet ons te contacteren voor meer uitleg.
1. Financiële diensten
Bank: zicht- en spaarrekening, effectenrekening (deblokkering zie 3. Administratie – erfrechtverklaring)
Verzekeringen: uitvaartverzekering, hospitalisatieverzekering, burgerlijke aansprakelijkheid, rechtsbijstand,
brandverzekering, levensverzekering, hypothecaire lening/ schuldsaldoverzekering, ongevallenverzekering,
Dienstencheques: kennisgeving via de Kruispuntbank bij aangifte van overlijden.
Ziekenfonds: kennisgeving via de Kruispuntbank bij aangifte van overlijden.
Tegemoetkoming aan bejaarden – Zorgvergoeding – WIGW – stelsel.
Pensioenen:
Werknemerspensioen: kennisgeving via de Kruispuntbank bij aangifte van overlijden.
Rijksdienst voor Pensioenen. www.onprvp.fgov.be
Overheidspensioen: Pensioendienst voor de Overheidssector. www.PDOS.be (link: FAQ: wat moet u doen bij het overlijden van een gepensioneerde? wat moet u doen bij het overlijden van uw (ex)-echtgenoot? heeft u recht op een wezenpensioen?)
Contact: Tel 1765 tijdens kantooruren (Nationaal Nummer bij de hand houden).
Pensioenpunt Antwerpen: Sint-Katelijnevest 54/7 (5e verd.)
overheidspensioen: ma-di-woe: 10u – 12u en 13u30 – 15u30
gemengde pensioenen: enkel op maandag
Pensioen voor zelfstandigen via Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen. www.rsvz.be
Overlevingspensioen via Rijksdienst voor Pensioenen of PDOS.
De overledene was werknemer of zelfstandige: de partner meldt zich op de sociale dienst van de woonplaats.
Brugpensioen of bijkomend pensioen via groepsverzekering: via sociale dienst van vroegere werkgever.
Kinderbijslagkas (om wezentoeslag te bekomen).
Werkgever. Vakbond.
Renten (arbeidsongeval, mindervaliden, ouderdomsrechten, Nationale Kas voor Oorlogspensioenen, Nationaal Werk voor Oorlogsinvaliden en –slachtoffers, Pensioen Duitsland): zelf te verwittigen.
Fonds voor beroepsziekten.
Afbetalingen.
2. Andere diensten
Huisbaas (opheffing of overdracht) www.woninghuur.vlaanderen (zoekfunctie: einde van de overeenkomst).
Verhuurmaatschappij.
Water-, gas-, elektriciteitsmaatschappij (opheffing of overdracht).
Radio- en/of T.V.–distributiemaatschappijen (opheffing of overdracht). Telefoon, GSM en Internet.
Eventueel sociaal tarief aanvragen via WIGW.
Woonzorgcentrum.
Auto, motor, fiets: verzekering en nummerplaat via makelaar. www.mobilit.belgium.be (zoekterm: schrapping).
Abonnementen: krant, tijdschriften, De Lijn, NMBS, …
Parkeerkaart voor mindervaliden. Indienen op het gemeentehuis van de plaats van woonst.
Mogelijkheid tot het doorsturen van de post via B-Post.
3. Administraties
Zelfstandigen: Ondernemingsloket – Directe Belastingen – Diensten van de B.T.W.
Bewindvoerder werkt jaarverslag af en bezorgt dat aan notaris.
Testament: Na afgifte van overlijdensakte kan een notaris het Centrale Register der Testamenten raadplegen.
Erfrechtverklaring:
Om geld vrij te krijgen van de bankrekening van de overledene heeft men een attest van erfrechtverklaring (door notaris aangevraagd) of akte van erfrechtverklaring nodig.
www.financien.belgium.be (zoekfunctie: deblokkeren van bankrekening).
Akte kan opgevraagd worden in het registratiekantoor van de woonplaats van de overledene: Registratiekantoor Antwerpen (nr), Italiëlei 4 bus3, 2000 Antwerpen, Tel 0257 557 40 maandag – vrijdag 8u – 12u.
Aangifte van erfbelasting moet gebeuren, binnen de 4 maanden na het overlijden, bij de Vlaamse Belastingsdienst, Erfbelasting, Vaartstraat 16, 9300 Aalst. www.vlaanderen.be (zoekfunctie: erfbelasting)
en www.belastingen.vlaanderen.be (zoekfunctie: erfbelasting).
Aangifte van belastingen: vorig jaar en lopend jaar.
Verwerping nalatenschap / Aanvaarding onder boedelbeschrijving: Verklaring afleggen bij notaris. www.notaris.be (erven en schenken)
Belangrijk : U mag geen enkele handeling stellen dwz geen verdeling van persoonlijke bezittingen – geen opzeg huurcontract – geen betalingsverrichtingen doen, enz.
www.begrafenisonderneming-vranken.be / info / administratie