Hieronder vindt u beknopt terug welke administratieve zaken in orde moeten worden gebracht na een overlijden. Aarzel niet ons te contacteren voor meer uitleg.
1. Financiële diensten
Bank: zicht- en spaarrekening, effectenrekening (deblokkering zie 3. Administratie – erfrechtverklaring)
Verzekeringen: uitvaartverzekering, hospitalisatieverzekering, burgerlijke aansprakelijkheid, rechtsbijstand,
brandverzekering, levensverzekering, hypothecaire lening/ schuldsaldoverzekering, ongevallenverzekering,
Dienstencheques: kennisgeving via de Kruispuntbank bij aangifte van overlijden.
Ziekenfonds: kennisgeving via de Kruispuntbank bij aangifte van overlijden.
Tegemoetkoming aan bejaarden – Zorgvergoeding – WIGW – stelsel.
Pensioenen: kennisgeving via de Kruispuntbank bij aangifte van overlijden.
Werknemerspensioen en Overheidspensioen
Contact: Tel 1765 tijdens 8u30 en 12u (Nationaal Nummer bij de hand houden).
Pensioenpunt Antwerpen: Sint-Katelijnevest 54/7 (5e verd.). Enkel op afspraak via Tel 1765.
Pensioen voor zelfstandigen via Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen. www.rsvz.be
Overlevingspensioen of overgangsuitkering via federale pensioensdienst;
Brugpensioen of bijkomend pensioen via groepsverzekering: via sociale dienst van vroegere werkgever.
Kinderbijslagkas (om wezentoeslag te bekomen).
Werkgever. Vakbond.
Renten (arbeidsongeval, Pensioen Duitsland, …): zelf te verwittigen.
Fonds voor beroepsziekten.
Afbetalingen.
2. Andere diensten
Huisbaas (opheffing of overdracht) www.vlaanderen.be
Verhuurmaatschappij.
Water-, gas-, elektriciteitsmaatschappij (opheffing of overdracht).
Radio- en/of T.V.–distributiemaatschappijen (opheffing of overdracht). Telefoon, GSM en Internet.
Eventueel sociaal tarief aanvragen via WIGW.
Voicemail, Whatsapp, Mailberichten kan je overnemen via telefoonmaatschappij.
Woonzorgcentrum.
Auto, motor, fiets: verzekering en nummerplaat via makelaar. www.mobilit.belgium.be (zoekterm: schrapping).
Abonnementen: krant, tijdschriften, De Lijn, NMBS, …
Parkeerkaart voor mindervaliden. Indienen op het gemeentehuis van de plaats van woonst.
Mogelijkheid tot het doorsturen van de post via B-Post.
Sociale Media, Domeinen, Accounts en Wachtwoorden
Digitale kluis bij Notaris.
3. Administraties
Zelfstandigen: Ondernemingsloket – Directe Belastingen – Diensten van de B.T.W.
Bewindvoerder werkt jaarverslag af en bezorgt dat aan notaris.
Testament: Na afgifte van overlijdensakte kan een notaris het Centrale Register der Testamenten raadplegen.
Erfrechtverklaring:
Om geld vrij te krijgen van de bankrekening van de overledene heeft men een akte van erfopvolging (via notaris) nodig
Of zelf aanvragen: attest van erfopvolging
www.Myminfin.be – Mijn interacties – Mijn vragen en attesten
Geen huwelijkscontract, Geen schenking tussen echtgenoten, testament of contractuele erfstelling, geen handelsonbekwame erfgenamen.
Attest kan worden opgevraagd in het registratiekantoor van de woonplaats van de overledene:
afspraak via Tel 02 572 57 57 (Registratiekantoor Antwerpen, Italiëlei 4/bus 3)
Aangifte van erfbelasting moet gebeuren, binnen de 4 maanden na het overlijden, bij de Vlaamse Belastingsdienst, Erfbelasting, Vaartstraat 16, 9300 Aalst. www.vlaanderen.be (zoekfunctie: erfbelasting)
Aangifte van belastingen: vorig jaar en lopend jaar.
Verwerping nalatenschap / Aanvaarding onder boedelbeschrijving: Verklaring afleggen bij notaris. www.notaris.be (erven en schenken)
Belangrijk : U mag geen enkele handeling stellen dwz geen verdeling van persoonlijke bezittingen – geen opzeg huurcontract – geen betalingsverrichtingen doen, enz.
www.begrafenisonderneming-vranken.be / info / administratie